Netykieta to zasady zachowania, które odpowiadają na pytanie: jak zachowywać się w Internecie? Obejmuje również zasady prowadzenia korespondencji e-mailowej, która zwłaszcza w ostatnim czasie stała się dla większości jednym z podstawowych sposobów kontaktu z nauczycielem, wychowawcą, pracodawcą. Aby nie popełnić błędu wystarczy pamiętać o poniższych zasadach.
1. Pisz po polsku
Stosuj zasady języka polskiego. To pokazuje szacunek do innych, a bogate słownictwo, ortografia i gramatyka są po to, żebyśmy lepiej się rozumieli.
Gdy w treści e-maila piszemy „Ty”, „Twój”, „Wasz”, „Pana” to słowa te powinny być pisane zawsze dużą literą.
2. Spam – stop
Wystrzegaj się zjawiska mail bomb – polegającym na zapychaniu czyjejś skrzynki bardzo dużą liczbą wiadomości z dużymi załącznikami.
3. Duże załączniki umieść w chmurze
Skoro mowa o załącznikach – dbaj, by były lekkie. Większe pliki umieść w którymś
z serwisów oferujących przestrzeń w chmurze. To szybkie, a w dłuższej perspektywie pozwala utrzymać porządek w poczcie.
4. Nie przesadzaj z formatowaniem
Tekstura w tle, falujące napisy i tekst we wszystkich kolorach tęczy… to nie zawsze się dobrze czyta. Poprzestań na prostej szacie graficznej.
5. Stosuj ukrytą kopię
Szanuj prywatność adresatów. Jeśli wysyłasz e-mail o tej samej treści do kilku adresatów dodaj ich adresy
w ukrytej kopii. Nie każdy bowiem chce ujawniać swój adres.
6. Nie zaczynaj od: Witam!
Dlaczego? Bo jest o nadawcy, a nie o adresacie. Witam! może powiedzieć gospodarz w progu domu – tymczasem wymiana e-maili jest inną relacją. Lepsze są formy, które odnoszą się do adresata, w sposób odpowiedni do typu relacji i stopnia zażyłości, np. Szanowny Panie, Pani Dyrektor, Drogi Januszu, Cześć.
Po tych zwrotach stawiamy przecinek, gdy osoba, do której piszemy jest nam mało znana. Gdy piszemy do osób nam bliskich stawiamy w tym miejscu wykrzyknik.
7. Login e-maila – niech będzie odpowiedni
Zakładając konto, pamiętaj o stosownym loginie. Jeśli będziesz korzystać z niego do spraw służbowych, najlepszy jest taki, który w jasny sposób odnosi się do imienia i nazwiska. Adresy typu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. czy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. mogą być dobre dla znajomych, ale dla wykładowcy na uczelni czy działu HR – już niekoniecznie. Pomyśl też o innych: nie zakładaj kilkunastu kont z loginami o wszystkich możliwych kombinacjach Twojego imienia. W zupełności wystarczą Ci dwa – pierwsze do spraw służbowych czy urzędowych, a drugie – do newsletterów, zakupów itp.
8. Temat e- maila
Nadaj wiadomości syntetyczny temat, który opisze jej zawartość. Tematy typu: Pytanie czy Ważna informacja – pilne nie pozwalają na wyszukanie wiadomości po dłuższym czasie
i wprowadzają chaos. Jeśli korespondujemy z kimś w jednym wątku, warto tworzyć nowe wątki, kiedy ma to logiczne uzasadnienie.
9. Pamiętaj o podpisie.
Każdy e-mail musi zostać podpisany. Po zakończeniu jego treści piszemy: „Z wyrazami szacunku”, „Z pozdrowieniami” i podpisujemy się pełnym imieniem i nazwiskiem.
10. Sprawdzaj pocztę, odpisuj regularnie
Jeśli wiadomość była skierowana bezpośrednio do Ciebie, odpisz w ciągu jednego dnia roboczego. Gdy na sformułowanie pełnej odpowiedzi potrzebujesz więcej czasu, daj znać, że wiadomość dotarła i zajmiesz się nią. Trochę inaczej wygląda sprawa w korespondencji
z najbliższymi, którzy mogą Cię zaczepić także przez inne kanały. Zawsze jednak pozostawianie czyjejś wiadomości bez odpowiedzi jest niezbyt grzeczne.
11. Uważaj na wirusy
Nie przekazuj dalej wiadomości niewiadomego pochodzenia lub z załącznikami, które wydają się nietypowym plikiem. Nigdy nie klikaj w takie załączniki. Możesz trafić na złośliwe oprogramowanie lub inny rodzaj wirusa.