Youtube - ZSKU
Youtube - MdM
Youtube - Technikum nr 12
Youtube - X Liceum wojskowe
Youtube - Musztra paradna
- Szczegóły
- Odsłony: 4108
TECHNIK ADMINISTRACJI
SYMBOL CYFROWY ZAWODU 334306
Branża ekonomiczno-administracyjna (EKA)
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie:
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji
Poziom 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji, określony dla kwalifikacji
OPIS ZAWODU
Zadania i czynności:
Technik administracji:
- organizuje i gromadzi informacje,
- sporządza i porządkuje dokumentację (projekty umów, regulaminów, zarządzeń, instrukcji, dokumenty kadrowe, projekty dokumentów związanych z postępowaniem administracyjnym itp.)
- koordynuje działalność jednostek organizacyjnych,
- sporządza protokoły i sprawozdania z posiedzeń i zebrań, kontroluje, porządkuje i archiwizuje akta prawne i dokumenty normatywne wewnątrzzakładowe,
- prowadzi firmową korespondencję wewnętrzną i zewnętrzną, redaguje pisma urzędowe, wykorzystuje nowoczesne urządzenia techniki, informatyki i łączności biurowej.
Technik administracji może pracować:
- w administracji rządowej oraz wojewódzkiej,
- jednostkach samorządu terytorialnego (jednostkach organizacyjnych powiatów, miast i gmin),
- w małych i średnich przedsiębiorstwach,
- organizacjach społecznych,
- zakładach usługowych, bankach, inspekcjach oraz firmach ubezpieczeniowych.
Technik administracji posiada kwalifikacje zawodowe, które umożliwiają mu prawidłową interpretację przepisów prawnych (prawa i postępowania administracyjnego, prawa pracy, prawa cywilnego, prawa gospodarczego i finansów publicznych) i stosowanie ich w praktyce, posiada wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne, umożliwiające efektywną pracę administracyjno-biurową. Technik administracji potrafi gromadzić i zbierać informacje o charakterze ekonomicznym i statystycznym, a także potrafi nadzorować działalność jednostki administracyjnej.
Absolwent szkoły policealnej kształcącej w zawodzie technik administracji jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywanie prac biurowych w jednostce organizacyjnej;
- sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych;
- prowadzenie postępowania administracyjnego.
Technik administracji potrafi:
– obsługiwać klienta w jednostkach administracji, w tym udzielać wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów z różnych dziedzin prawa,
– sporządzać i przechowywać dokumentację biurową,
– obsługiwać sprzęt, urządzenia techniki biurowej oraz korzystać z programów komputerowych wspomagających wykonywanie zadań,
– korzystać z różnych źródeł prawa podczas wykonywania zadań zawodowych,
– wszczynać i prowadzić postępowanie administracyjne oraz egzekucyjne,
– sporządzać postanowienia i decyzje administracyjne,
– rozpatrywać skargi i wnioski obywateli,
– rozróżniać strukturę i zadania jednostek administracji publicznej,
– oceniać skutki niezachowania terminów oraz formy czynności prawnych,
– sporządzać umowy cywilnoprawne,
– sporządzać dokumenty wynikające ze stosunku pracy i ubezpieczeń społecznych,
– opracowywać sprawozdania finansowe, a ponadto, w zakresie wykonywanych zadań zawodowych:
– przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz wymagań ergonomii,
– udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
– stosować przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, prawa pracy oraz ochrony danych osobowych,
– posługiwać się językiem obcym oraz korzystać z obcojęzycznych źródeł informacji.