„Ciekawa lekcja”
W dniu 18 marca 2016 roku mgr Urszula Binduga, Pełnomocnik Dziekana Wydziału Medycznego ds. kierunku Dietetyka przeprowadziła spotkanie z młodzieżą ZSKU.
Przeprowadzone lekcje związane były z tematami stresu oraz psychodietetyki.
1. "Stres nam nie straszny - techniki redukcji stresu".
Lekcję rozpoczęto od wypełnienia przez uczniów testu jako miernika poziomu stresu w różnych sytuacjach.
Głównymi celami lekcji było:
- zrozumienie przez uczniów istoty i przyczyn stresu,
- rozpoznawanie stresujących sytuacji,
- określenie głównych czynników powodujących stres (wśród młodych ludzi),
- zdobycie umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych skutków stresu,
- poznanie sposobów obniżania poziomu stresu,
- nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem .
2. "Od mózgu do żołądka, czyli kilka słów o psychodietetyce".
Robimy się głodni, szukamy jedzenia, jemy – to wydaje się takie proste. Jednak zachowanie takie jest wynikiem skomplikowanego procesu fizjologii głodu. Głód jest dobrym przykładem tego jak, zarówno wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływają na nasze zachowanie.
Za procesy fizjologii głodu w dużej mierze odpowiada mózg. Gdy jedna z jego części - podwzgórze - jest stymulowane, człowiek czuje głód, nawet jeśli jest najedzony, natomiast jeśli ulegnie uszkodzeniu – osoba przestaje odczuwać zainteresowanie jedzeniem.
W przypadku gdy natomiast zostanie uszkodzony ośrodek sytości pojawia się problem przejadania. Wyżej opisane związki, to tylko części skomplikowanego systemu, który informuje nas o głodzie i sytości. Wciąż odkrywane są nowe, które w przyszłości mogą pomóc nam, w lepszym rozumieniu tej chemicznej układanki.
W lekcjach udział wzięli uczniowie klas: III L1, III L2, III TB, III TG, II w oraz I TG.
Koordynatorzy projektu „Ciekawa lekcja” w szkole: Liliana Wroniak, Małgorzata Ząbczyk