"Partnerzy projektu"
Projekty unijne 2018/2019
Opis projektu „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim”
Projekt „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim” realizowany w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie od 01.10.2018 do 29.02.2020 jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu: „Ponadnarodowa Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” – nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092.
Dofinansowanie projektu z UE: 84 428,56 PLN
Główne działania w projekcie
styczeń - luty 2020
Uczestnicy szkolenia w Rimini otrzymali dokumenty Europass - Mobilność wzbogacając w ten sposób swoje portfolia. Na korytarzach eksponowane są prace uczniów wykonane z wykorzystaniem wdrażanych metod nauczania w formie wystawki. W związku ze zbliżającym się zakończeniem realizacji projektu organizowane są też działania podsumowujące naszą pracę – sprawozdanie na Radzie Pedagogicznej z realizacji projektu oraz konferencja na zakończenie projektu z udziałem zaproszonych gości.
listopad-grudzień 2019
Nauczyciele ZSKU wdrażają pomysły mające na celu uatrakcyjnienie zajęć dydaktycznych. Na kilku przedmiotach uczniowie wykorzystują „mapy myśli” i metodę projektu, jako formy porządkowania i zapamiętywania informacji. Promowane też jest wykorzystanie stron internetowych do nauki różnych przedmiotów szkolnych nie tylko podczas lekcji, ale też do samodzielnej nauki i rozwijania zainteresowań.
W weekendowym wydaniu gazety codziennej „Nowiny” zamieściliśmy artykuł promujący nasze działania w projekcie i zachęcający odbiorców do korzystania z materiałów dydaktycznych zamieszczonych na stronie projektu.
październik 2019
Wszyscy uczestnicy mobilności zaangażowali się bardzo aktywnie w działania mające na celu dzielenie się zdobytą wiedzą. Zorganizowano warsztaty dla kadry ZSKU w trakcie, których przedstawiono kilka pomysłów na unowocześnienie i uatrakcyjnienie prowadzonych zajęć. Prezentacje uczestników projektu są dostępne na stronie projektu w zakładce – Do pobrania. Zorganizowany też został „Tydzień włoski” w trakcie którego uczniowie i kadra brali udział w zajęciach promujących kulturę włoską – było zarówno „na poważnie” jak i „na wesoło i muzycznie”. Bardzo duży udział w organizacji działań mieli wychowawcy internatu.
wrzesień 2019
Po powrocie na zajęcia szkolne uczestnicy projektu dzielą się swoją wiedzą i nowymi pomysłami zainspirowanymi odbytym kursem we Włoszech zarówno z kadrą jak i młodzieżą uczącą się w naszej szkole. Dużą popularnością cieszy się „żywa biblioteka” czyli rozmowy z osobami, które odbyły kurs we Włoszech.
sierpień 2019
Nauczyciele, którzy odbyli kurs "Innovative technologies applied to education " we Włoszech pracowali nad przygotowaniem sprawozdań i prezentacji zainspirowanych zarówno tematyką kursu jak i atrakcjami turystycznymi, które zwiedzili. Konferencja plenarna była okazją do podzielenia się wrażeniami z pracownikami szkoły. Na konferencji nastąpiło też uroczyste wręczenie certyfikatów Europass Mobilność uczestnikom kursu "Interactive training and teaching techniques".
lipiec 2019
Mimo, iż wakacje w pełni to nauczyciele, którzy odbyli kurs "Innovative technologies applied to education " we Włoszech musieli odrobić „zadanie domowe”. Po zakończonym kursie każdy z uczestników musiał odpowiedzieć na długą listę pytań w ramach ankiety dotyczącej tematyki kursu. Ankieta przeprowadzana jest internetowo w ramach aplikacji Mobility Tool, która jest jednym z narzędzi stosowanych podczas realizacji międzynarodowych projektów mobilnościowych.
czerwiec 2019
W tygodniu poprzedzającym zakończenie roku szkolnego odbyła się wystawa prac uczniów wykonanych na różnych przedmiotach w trakcie całego semestru. Uczniowie pracowali pod kierunkiem nauczycieli metodą projektu, a najlepsze prace projektowe mieli okazję podziwiać na szkolnym korytarzu zarówno uczniowie i nauczyciele naszej szkoły, jak też rodzice i goście odwiedzający szkołę. Tuż po zakończeniu roku szkolnego 7-osobowa grupa pedagogów, którzy zakwalifikowali się na kurs "Innovative technologies applied to education " wyruszyła do Włoch. Przez pięć dni nauczyciele uczestniczyli w zajęciach prowadzonych w ramach kursu, poznając nowoczesne rozwiązania edukacyjne stosowane we Włoszech i innych krajach europejskich. Kursanci mieli też okazję zwiedzić okolice Rimini, gdzie odbywał się kurs. Szczegółowe relacje z kursu poznamy po wakacjach, gdyż nasi nauczyciele będą dzielić się swoją wiedzą i wrażeniami z wyjazdu również w formie prezentacji na stronie projektu.
maj 2019
Osoby, które zakwalifikowały się na kurs "Innovative technologies applied to education " we Włoszech uczestniczyły w serii zajęć przygotowujących ich do wyjazdu. Przede wszystkim zapoznawali się z kulturą, historią i geografią Włoch oraz regionu, w którym odbędzie się kurs. Kilka godzin poświęcono też na „szlifowanie angielskiego”, gdyż kurs będzie prowadzony w języku angielskim. Kursanci sięgali podczas nauki do materiałów z poprzedniego projektu realizowanego w ZSKU „Angielski w wydaniu maltańskim”.
Zachęcamy do obejrzenia materiałów z zajęć przygotowawczych na gazetce szkolnej.
kwiecień 2019
Na początku kwietnia grono pedagogiczne ZSKU Rzeszów uczestniczyło w warsztatach szkoleniowych prowadzonych przez uczestników kursu w Portsmouth. Szkolenia dotyczyły interaktywnych metod nauczania, sposobów rozwiązywania konfliktów, a także geograficzno-historycznych ciekawostek z Hampshire. Uczestnicy kursu w Portsmouth dzielili się też swoimi doświadczeniami z projektu w ramach Dnia Otwartego szkoły oraz podczas spotkań z gimnazjalistami. Poznaliśmy też wyniki drugiej tury rekrutacji do kolejnego wyjazdu tym razem do Włoch na 1-tygodniowy wakacyjny kurs związany z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu "Innovative technologies applied to education " zorganizowanym przez partnera projektu Sistema Turismo.
Do wyjazdu zakwalifikowali się: 1 nauczyciel-bibliotekarz, 1 nauczyciel języka polskiego, 2 nauczycieli przedmiotów zawodowych, 1 nauczyciel matematyki i języka angielskiego, 1 nauczyciel geografii, 1 wychowawca internatu.
marzec 2019
Po powrocie z kursu w Portsmouth wszyscy jego uczestnicy chętnie włączyli się w przygotowanie zajęć mających na celu przybliżenie kultury i języka Wielkiej Brytanii. W ramach "Tygodnia angielskiego" zarówno w szkole jak i w internacie, na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, uczniowie ZSKU mieli okazję zgłębiać tajniki ciekawej historii i geografii Wielkiej Brytanii oraz regionu, w którym odbywał się kurs. Można było odbyć wirtualny spacer po Portsmouth, podążać śladami królowej Wiktorii w Osborne House, podziwiać ciekawostki przyrodnicze i obejrzeć wystawę ilustrującą przeróżne aspekty geograficzno- historyczne hrabstwa Hampshire. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie przygotowali własne plakaty zainspirowane tematyką "Tygodnia angielskiego".
W internacie zostały podjęte dwie inicjatywy - obydwie o charakterze kulturoznawczym i językowym. Dzień patrona Walii oraz hucznie na świecie obchodzony dzień patrona Irlandii stały się pretekstem do zorganizowania zajęć podczas, których mieszkańcy internatu mogli dowiedzieć się o krajach wchodzących w skład Wielkiej Brytanii i poszerzyć wiedzę z języka angielskiego. Zajęcia miały charakter zabaw i gier językowych, były zróżnicowane pod względem poziomu tak, by udział wziąć w nich mogli zarówno uczniowie zaawansowani jak i ci, którzy dopiero zaczynają się uczyć języka. Organizatorzy przygotowali również przyciągające wzrok, kolorowe i pełne ciekawostek gazetki na temat Walii i Irlandii.
SAINT PATRICK’S DAY w internacie ZSKU
"Zawsze przebaczaj swoim wrogom - nic ich tak nie zdenerwuje'"
"Doświadczenie – to nazwa, którą każdy nadaje swoim błędom''
" Ludzie znają dziś cenę wszystkiego, nie znając wartości niczego"
Autorem tych cytatów, a także wielu innych słynnych aforyzmów i sentencji jest, pochodzący z Irlandii, niepokorny Oscar Wilde. O tym ekscentrycznym pisarzu i innych słynnych Irlandczykach można było dowiedzieć się podczas dnia św. Patryka organizowanym w internacie ZSKU. 18 marca uczestnicy zajęć mogli dowiedzieć się kim był św. Patryk i dlaczego jego atrybutem są węże , a także o tym, że z Dublina pochodzi aż czterech noblistów z dziedziny literatury, że największym irlandzkim miastem jest .... Nowy York, że statuetkę najbardziej pożądanej nagrody filmowej zaprojektował Irlandczyk. Wychowankowie poznali również najważniejsze zabytki tego kraju, dowiedzieli się dlaczego liść koniczyny posłużył św. Patrykowi do wyjaśnienia idei Trójcy Świętej i przyjrzeli się Leprechaunowi - złośliwemu z natury irlandzkiemu skrzatowi. Na koniec wzięli udział w quizie, rozwiązali krzyżówkę i pobawili się w odnajdywanie "irlandzkich" słów w wykreślance. Garść informacji kulturoznawczych, kilka nowych angielskich słów i dobra zabawa – to jest to co lubimy.
Dzień św. Patryka przygotowały Gabriela Majcher i Anna Łyszczarz
DZIEŃ ŚW. DAWIDA W INTERNACIE ZSKU
Jakie warzywo jest symbolem Walii? Dlaczego na fladze Walii jest smok? Czym są "love spoons" i dlaczego 1 marca możemy spotkać ludzi z przypiętym do klapy żonkilem lub porem? Na te i inne pytania można było uzyskać odpowiedź w internacie ZSKU.
Pierwsze dni marca w internacie poświęcone były Walii i jej patronowi - świętemu Dawidowi. 1 marca, w dzień świętego Dawida nasi wychowankowie mogli dowiedzieć się kim był święty, kiedy żył, dlaczego jest patronem Walii, jak jest przedstawiany w sztuce i dlaczego por obok żonkila jest symbolem kraju. Podczas tych walijskich dni wychowankowie mogli też sprawdzić swoją wiedzę o Walii, biorąc udział w quizie oraz wzbogacić słownictwo z języka angielskiego rozwiązując językowe zadania i łamigłówki.
Wierzymy, że takie zajęcia nie tylko wzbogacają wiedzę, zachęcają do podróży, ale przede wszystkim motywują do nauki języka i sprawiają, że stajemy się bardziej otwarci na świat i ludzi.
St. Dawid's Day przygotowały: Gabriela Majcher i Anna Łyszczarz
luty 2019
"Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem". – Konfucjusz.
Drugi tydzień ferii grupa nauczycieli z Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego spędziła w portowym Portsmouth na południu Anglii. Celem wizyty było nie tylko poznanie historycznego miasta w hrabstwie Hampshire, ale przede wszystkim uczestnictwo w kursie pt. "Interactive training and teaching techniques", który odbywał się w ramach projektu: „Ponadnarodowa Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” – nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092.
Pierwszy dzień pobytu i kursu był intensywny. Po zajęciach na temat brytyjskiego systemu edukacji, form pracy i metod nauczania (metody problemowe, ekspresji i impresji oraz graficznego zapisu) udaliśmy się do ratusza, w którym przywitał nas burmistrz miasta! Po tym zaskakującym spotkaniu i zwiedzeniu lokalnego magistratu, partner projektu - Training Vision, zorganizował dla nas spacer po Portsmouth. Zobaczyliśmy imponujących rozmiarów Emirates Spinnaker Tower, dzielnicę uniwersytecką, starą część miasta i port.
Kolejne dni też były pełne wrażeń - przed zajęciami zwiedzaliśmy, poznawali miasto i okolice, jego historycznych słynnych mieszkańców (tu urodził się Charles Dickens, Artur Conan Doyle wymyślił Sherlocka Holmesa, a Rudyard Kipling napisał "Księgę dżungli) i starali maksymalnie wykorzystać czas.
Zajęcia obywały się codziennie w "Victory Business Centre", były nie tylko dobrze przemyślane, świetnie przygotowane, ale przede wszystkim dostosowane do naszych potrzeb. Miła i przyjazna atmosfera podczas kursu sprawiała, że nauka była przyjemnością.
Co dał nam kurs? Przede wszystkim nowe, świeże spojrzenie na to, co jest nam znane i co bywa przez nas stosowane czyli interaktywność nauczania. Uświadomił po raz kolejny jak istotne są: samodzielność w dochodzeniu do wiedzy, umiejętność zbierania i wyszukiwania informacji i uczestnictwo w grupowym rozwiązywaniu problemów. Prowadzący pokazał nam aplikacje i oprogramowania, które w znaczący sposób uatrakcyjniają naukę i przyczyniają się do aktywizowania uczniów oraz podnoszą jakość nauczania. Przedstawione podczas kursu innowacyjne metody skutecznie utrzymują zainteresowanie uczniów, zwiększają też ich zaangażowanie w nauczany przedmiot. Inne podejście do ucznia, wprowadzanie konkretnych zmian daje ogromne korzyści oraz ożywia i usprawnia nauczanie. Prowadzący podał nam również wiele pomysłów i porad dotyczących rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Pobyt w Anglii był nie tylko szansą na udoskonalenie języka, zwiedzenie arcyciekawych obiektów czy spróbowanie fish &chips, ale przede wszystkim stanowił okazję do wymiany doświadczeń, zdobycia wiedzy z nowoczesnej dydaktyki i szlifowanie umiejętności z zakresu technik i metod interaktywnych.
"Najlepsza lekcja to nie ta, o której tak sądzi nauczyciel,
ani ta, o której tak myślą uczniowie...
Najlepsza lekcja to taka, o której ani nauczyciel,
ani uczeń nie myśli, że to była lekcja"
- Klemens Stróżyński
Komentarz przygotowała jedna z uczestniczek wyjazdu - Gabriela Majcher
styczeń 2019
- w ramach przygotowania do wyjazdu na kurs do Wielkiej Brytanii odbywały się zajęcia z geografii, historii i kultury kraju docelowego
- odbywały się też zajęcia z języka angielskiego w trakcie których kursanci zapoznawali się ze słownictwem potrzebnym w trakcie kursu
- rozstrzygnięto też konkurs na logo projektu
grudzień 2018
- uczestnicy projektu przygotowują się do wyjazdu na kurs w Wielkiej Brytanii - odbyły się pierwsze zajęcia z języka angielskiego mające na celu zapoznanie kursantów ze słownictwem potrzebnym w trakcie kursu
listopad 2018
- przeprowadzenie rekrutacji uczestników do projektu – ustalono listę główną, na której znalazło się 7 przedstawicieli kadry edukacji szkolnej: 1 nauczyciel przedmiotów zawodowych, 1 nauczyciel chemii, 1 nauczyciel matematyki, 1 nauczyciel języka angielskiego, 1 nauczyciel geografii, 1 nauczyciel fizyki, 1 wychowawca internatu oraz listę rezerwową, na której znalazło się 3 przedstawicieli kadry edukacji szkolnej - wicedyrektor (nauczyciel wiedzy o kulturze), 1 nauczyciel języka niemieckiego oraz 1 nauczyciel języka polskiego,
Pierwsza mobilność to planowany wyjazd 7 członków kadry do Portsmouth w Wielkiej Brytanii (17-23.02.2019). Uczestnicy wezmą udział w 1-tygodniowym kursie w języku angielskim dotyczącym interaktywnych metod nauczania "Interactive training and teaching techniques" (20 godzin) zorganizowanym przez partnera projektu Training Vision
Październik 2018
- utworzenie Zespołu Projektowego i ustalenie podziału obowiązków w projekcie,
- opracowanie harmonogramu realizacji projektu,
- dokonanie weryfikacji budżetu projektu i analizy ryzyka projektu,
- opracowanie identyfikacji wizualnej dokumentów projektowych zgodnie z wytycznymi POWER,
- poinformowanie interesariuszy o realizacji projektu mobilności w ramach POWER,
- opracowanie „Regulaminu Rekrutacji” do projektu oraz powołanie Komisji Rekrutacyjnej
PREZENTACJE UCZESTNIKÓW PROJEKTU:
Z analizy potrzeb ZSKU wynika, że mając na uwadze podniesienie jakości pracy w szkole, nacisk należy położyć na doskonalenie umiejętności językowych nauczycieli i uczniów w zakresie języka angielskiego, rozwijanie sieci kontaktów międzynarodowych, zwiększenie wykorzystania narzędzi ICT w nauczaniu oraz wykorzystanie nowoczesnych metod nauczania w szczególności w pracy z uczniem słabym. W ramach niniejszego projektu ZSKU planuje dwa rodzaje mobilności kadry edukacyjnej do krajów europejskich, które przyczynią się w istotny sposób do realizacji zidentyfikowanych potrzeb:
a) Pierwsza mobilność to planowany wyjazd 7 członków kadry do Wielkiej Brytanii (luty 2019). Nauczyciele wezmą udział
w 1-tygodniowym kursie Interactive training and teaching techniques" (20 godzin) zorganizowanym przez partnera
projektu Training Vision
b) Druga planowana mobilność to wyjazd 7 członków kadry edukacyjnej do Włoch w czerwcu 2019 na kurs związany
z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu "INNOVATIVE
TECHNOLOGIES APPLIED TO EDUCATION" (20 godzin) zorganizowanym przez partnera projektu Sistema Turismo
Celem obu mobilności będzie wzbogacenie profesjonalnych umiejętności i kompetencji kadry edukacji szkolnej co przyczyni się do rozwinięcia nowych, lepszych metod nauczania oraz innowacyjnego podejścia do kształcenia młodzieży w ZSKU. W dłuższej perspektywie zaowocuje to podniesieniem jakości oferowanego przez ZSKU kształcenia ogólnego i zawodowego. Realizacja mobilności zagranicznych kadry edukacyjnej ma też na celu wspieranie tworzenia europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie oraz wzmocnienie efektów synergii i procesu przejścia między kształceniem formalnym i pozaformalnym. Poprzez realizowane mobilności ZSKU będzie dążyć do rozwijania europejskiego wymiaru edukacji prowadzonej w naszej szkole oraz promowania formalnego uznawania kompetencji zdobytych poprzez udział w zagranicznych szkoleniach (Europass Mobilność). Szkolenie kadry w atrakcyjnych ośrodkach międzynarodowych podziała stymulująco na uczestników mobilności, ale też pokaże nowe możliwości pozostałym nauczycielom i zachęci ich do podejmowania nowych inicjatyw, których beneficjentem będzie nasza szkoła i jej uczniowie.